سه شیوه اساسی غلبه بر استرس ها

با روش های زیر در آرامش زندگی کنید

سه شیوه اساسی غلبه بر استرس ها

زندگی روز به روز پیچیده تر می شود و انسان امروزی با این زندگی پیچیده مشکل دارد.

مهم ترین اثر زندگی پیچیده و مشکلات آن بوجود آمدن استرس ها (فشارهای عصبی روانی است).

 

استرس

 

طوری که بعضی از اندیشمندان عصر حاضر را «عصر استرس» نام گذاری می کنند.

استرس ها اثرات بسیار مخربی در زندگی انسان دارند و سلامتی جسمی و روحی انسان را بصورت جدی تهدید می کنند.

انسان امروزی باید بیش از نیازهای دیگر، دنبال راه های کسب آرامش باشد تا بتواند در آرامش زندگی کند.

انسان موقعی احساس خوشبختی می کند که در آرامش باشد و بتواند فشارها و ناملایمات را در زندگی خود به حداقل برساند.

 

استرس

 

افرادی که به تمرین علوم درونی می پردازند و در راه خودشناسی و خودسازی گام برمی دارند بایستی به آرامش، توجه بیشتری داشته باشند.

متاسفانه امروزه با افزایش فشارهای عصبی و روانی وبا افزایش مشکلات زندگی، افراد برای فرار از دست این فشارها به شیو ه های غلط و کاذب کسب آرامش پناه می برند.

از جمله این شیوه ها استفاده از داروهای آرام بخش است. آمار نشان می دهد امروزه در دنیا مصرف قرص های آرام بخش بیش از هر زمان دیگری شایع شده است و از زن و مرد و پیر و جوان ،با انواع مختلفی از داروهای آرام بخش آشنا هستند

 

استرس

 

بعضی در زمان های خاصی و بعضی سال های متوالی و بعضی بصورت همیشگی داروهای اعصاب و آرام بخش مصرف می کنند تا با احساس آرامش زندگی کنند و استرس راحس نکنند.

مصرف سیگار نیز یکی دیگر از راه های کاذب کسب آرامش است. با اینکه هرچندوقت یکبار اثرات مضر و خطرناک سیگار توسط محققین اعلام می شود،

ولی متاسفانه مصرف آن روز به روز بیشتر می گردد و سیگار در بین تعداد کثیری از مردم وسیله ای برای کسب آرامش و رفع تنش و استرس ها شناخته می شود و تنها توجیه افراد سیگاری در مورد مصرف سیگار، این است که با مصرف آن فشارهای زندگی را تخلیه یاتحمل می کنند!

 

استرس

 

مصرف مواد مخدر و روان گردان، یکی دیگر از شیوه های خطرناک و کاذب کسب آرامش در دنیای امروزی است.

مصرف موادی مانند تریاک، حشیش، هروئین، آمفتامین، ال-اس-دی، ماری جوانا و گرس (علف) بین اقشار مختلف مردم در سطح جهان به چشم می خورد. هدف مصرف کنندگان مواد مخدر نیز کسب آرامش، رهایی و نشئه لذت بخش است.

مصرف کنندگان مواد مخدر با اینکه هر روز با چشم خود نابوی صدها هزار نفر را در سراسر جهان بخاطر مواد مخدر می بینند و تاثیرات بسیار منفی مصرف مواد مخدر را در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی مشاهده می کنند، ولی متاسفانه بازهم به طرف مصرف این مواد می روند.

 

استرس

 

یکی دیگر از شیوه های مضر و کاذب کسب آرامش،  و راهی از استرس،مصرف مشروبات الکلی است.

عده ای نیز با مصرف انواع مشروبات الکی که ضررهای جدی نیز برای جسم و روح و شخصیت فرد دارد، تلاش می کنند استرس های خود را تخلیه و آرام را جایگزین آن سازند.

توسل به شیوه ها و مواد مضر برای کسب آرامش، تاحال با شکست مواجه شده است و بعد از این هم با شکست رو به رو خواهد شد.

 

استرس

 

مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی و یا سیگار و امثال آنها اگرهم در مدت زمان کوتاهی ایجاد آرامش و رهایی کنند، در دراز مدت تبدیل به موضوعی استرس زا و مشکل آفرین خواهد شد.

یک فرد معتاد با فکر کردن به اثرات اعتیاد دچار استرس همیشگی خواهد شد یا یک فرد الکلی یا سیگاری در مواجه شدن با اثرات مخرب الکل و سیگار که بصورت بیماری خود را نشان می دهد دچار استرس جدی می گردد.

 

استرس

 

افرادی که دنبال نشئه های روحی و آرامش عظیم درونی هستند، بایستی دنبال شیوه های عملی و مفید باشند.

خودهیپنوتیزم یکی از زیباترین و مفیدترین تکنیک های کسب آرامش و لذت روحی و نشئه روحانی است.

انسان در عمق هیپنوز آنچنان احساس نشئه و رهایی می کند، که گویی کلیه ذرات هستی با او یکی و دوست شده است.

 

استرس

 

انجام این تکنیک، اثرات استرس ها را به آسانی تخلیه می کند.  لازم می دانم شیوه های ساده زیستن در آرامش را در اینجا مطرح کنم.

سه شیوه کلی برای زندگی آرام وجود دارد؛

شیوه اول آن است که حد الامکان از اتفاقات استرس زا دوری کنید از محرک ها و کارهایی که همواره موجب ایجاد فشارهای عصبی و روانی می گردد فاصله بگیرید.

 

استرس

 

ممکن است بعضی ها بگویند که دوری کرن از اتفاقات استرس زا ممکن نیست ولی من معتقدم که انسان با کمی دقت و تفکر می تواند خودش را در مسیر رویدادهای پر استرس قرار ندهد

و اتفاقات استرس زا را کمتر کند و یا فشارهای بعضی از رویدادها را به حداقل برساند. چون برای رسیدن به یک مقصد، بی نهایت راه وجود دارد. لازم نیست حتما از راه های پرتنش و استرس زا حرکت کنیم.
با حفظ همه اصول و منافع  وهدف می توانید با اندیشه و تحلیل راه های کم استرس را انتخاب کنید.

 

استرس

 

شیوه دوم نیز آن است که نگرش خود را به زندگی زیبا کنیم و با داوری های زیبا و مثبت، زندگی و اتفاقات و مشکلات ان را دوستداشتنی سازیم.

درست است که می توانیم با زیرکی و اندیشه ورزی اتفاقات تنش زا را کم کنیم ولی رهایی از زندگی توام با مشکلات و دوری کردن کامل از رویدادهای فشارزا تقریبا غیرممکن است.

هرقدر اندیشه کنیم و دقت نمائیم، بازهم رویدادهای استرس زا در زندگی ما وجود و حضور خواهد داشت.

 

استرس

 

ولی این اندازه از مشکلات و رویدادهای مشکل ساز، جزء روند طبیعی زندگی است. یعنی در شیوه دوم با نگرش مثبت و زیبا، رویدادهای مشکل ساز ومسئله دار را، جزء رویدادهای منفی قلمداد و تفسیر نمی کنیم بلکه هر مشکلی که پیش آید و هر اتفاق منفی که بیافتد، آن را روند طبیعی زندگی به حساب می آوریم تا تحمل آن بسیار آسان و راحت باشد.

زندگی و همه اتفاقات آن را بسیار آسان و طبیعی فرض می کنیم و با توکل کردن به خدا و یاری جستن از او، به آرامش واقعی می رسیم. (الا به ذکر الله تطمئن القلوب).«و با یاد خدا، دل ها آرامش می یابد.»

 

استرس

 

 

در مشکلات اسم خدا را می آوریم و از او کمک می خواهیم و همراه با تلاش خود، کارها را به لطف و محبت الهی واگذار می کنیم. در این صورت اگر همه زندگی ما مملوء از خطر، درگیری و مشکلات باشد، باز استرس زیادی متوجه ما نخواهد شد و آرامش خوبی در زندگی خواهیم داشت.

 

استرس

 

شیوه سوم برای زندگی توام با آرامش این است که رفتارهای آرام و آرامش بخش داشته باشید،

مثل ورزش، پیاده روی، رفتن به دامن طبیعت (مثل صحراها-کنار دریا-کوه-پارک ها-جنگل ها)، یا پرهیز از بگومگوها، مشاجره ها و دعواها و حساسیت نشان ندادن به نظرات منفی و غلط دیگران و رفتارهای غلط اطرافیان و همکاران.

 

استرس

 

همچنین در شیوه سوم به موارد زیر توجه جدی داشته باشید :

آرام سخن بگویید؛ سخن گفتن تند و شتاب آلود، آرامش شما را از بین می برد.

آرام راه بروید؛ از شتاب در راه رفتن نیز بپرهیزید که برای شما اضطراب آور خواهد شد.

 

استرس

 

در همه حالت های زندگی مثل ایستادن، راه رفتن و نشستن، جسم خود را رها سازید؛ اگر عضلات شما سفت ومنقبض باشد آرامش شما از بین می رود.

راحت باشید؛ راحت و آزاد راه بروید و حین راه رفتن یا ایستادن و نشستن عضلات خود را سفت نکنید، بگذارید عضلات شما راحت و ریلکس باشد.

حالت خاص به بدنتان ندهید بگذارید جسمتان طبیعی باشد.

 

استرس

 

هنگام کار مثل رانندگی، کارهای منزل و کارهای بدنی اعضای بدنتان را سفت نکنید فرمان ماشین را نرم و راحت بگیرید، پاهایتان در حالت راحتی باشد. دست ها و بازوهای خود را طبیعی نگه دارید و با فشار عضلانی و جسمی کار نکنید، عضلات دست را منقبض نکنید.

بعضی ها حین رانندگی فرمان را سفت می گیرند، هنگام نوشتن، خودکار را سفت می گیرند و هنگام شستن چیزی با دست خود، محکم و سفت فشار وارد می کنند؛ همه اینها ایجاد فشار عضلانی و عصبی می کند.

 

استرس

 

هرلحظه از کاری که انجام می دهید لذت ببرید، و نارضایتی از کار را کنار بگذارید. با دقت و عشق و علاقه کار کنید.

بطور منظم و مداوم حمام کنید و در دقایق پایانی آب را ولرم کنید و از گرمی به طرف کمی سردی ببرید.

لباس راحت بپوشید و از پوشیدن لباس تنگ و حساسیت زا خودداری کنید.

 

استرس

 

به موسیقی آرامش بخش گوش کنید و از آهنگ های تند و غم آلود،حد الامکان دوری کنید.

در مقابل برخوردهای منفی و غلط دیگران با بزرگواری و صبوری و بخش برخورد کنید و مثل آنها عمل ننمائید.

ذهن خودرا از اندیشه های منفی، خاطرات منفی و نگرانی های آینده خالی کنید. نگذارید ذهنتان با درگیری های گذشته و آینده مشغول باشد. عادت کنید ذهنی آرام و خالی داشته باشید.

 

 

استرس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *